Silniki EC (ang. Electronically Commutated) to elektronicznie komutowane silniki bezszczotkowe, które w odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań zostały pozbawione zużywających się elementów takich jak komutator czy szczotki.
W silnikach tego typu komutator mechaniczny został zastąpiony elektronicznym układem regulacji obrotów, zaś tradycyjne uzwojenie wirnika zastąpiono odpowiednio połączonymi magnesami trwałymi. Rozwiązanie to korzystnie wpłynęło na sprawność układu oraz wyeliminowano problem zużywania się szczotek węglowych. Silniki EC są ponadto silnikami synchronicznymi, w związku z czym nie występuje w nich zjawisko poślizgu.
Ze względu na zasadę działania silników EC, która opiera się na zasadzie pracy silników prądu stałego DC urządzenia te bardzo często nazywa się bezszczotkowymi silnikami DC - BLDC (ang. Brushless DC).
Poniżej wymienione zostały najważniejsze zalety silników elektronicznie komutowanych:
Poniższy film przedstawia budowę oraz zasadę działania elektronicznie komutowanych silników EC:
Do typowych zastosowań silników EC należą takie gałęzie przemysłu jaka:
Zastosowanie silników elektronicznie komutowanych, niesie ze sobą wyższe koszty inwestycyjne w porównaniu do konwencjonalnych indukcyjnych silników asynchronicznych AC, jednak inwestycja ta zwraca się w czasie eksploatacji dzięki wysokiej sprawności silników wpływającej na mniejsze zużycie energii oraz minimalizacji czasu przestojów maszyn, na którą wpływa wysoka niezawodność napędów oraz minimalna ilość wymaganych czynności konserwacyjnych.
Największe korzyści ze stosowania silników EC widoczne są w obszarze mocy od kilku do kilkuset watów, w którym to zakresie istnieje wyraźna przewaga sprawności silników elektronicznie komutowanych nad tradycyjnymi silnikami indukcyjnymi prądu przemiennego, analogiczna sytuacja występuje w przypadku prędkości obrotowej - największe korzyści z zastosowania silników BLDC osiągniemy w przypadku gdy napędy te będą pracować z niskimi prędkościami obrotowymi, dla których to osiągają znacznie wyższą sprawność niż silniki indukcyjne AC.