Zanim doszło do wyprodukowania pierwszego silnika elektrycznego warto zwrócić uwagę na 3 rzeczy, które zostały odkryte lub wynalezione, bez których silniki nie mogły by powstać. Pierwszą z nich jest wynalezienie baterii (ogniwa galwaicznego) generującego prąd przez Allessandro Voltę w 1800 roku. Ogniwo zostało zbudowane ze srebrnych i cynkowych elektrod oraz elektrolitu w postaci wody morskiej. Drugim bardzo ważnym odkryciem było generowanie pola magnetycznego od prądu elektrcznego przez Hansa Christiana Oersted'a w 1820, a trzecim wynalazenie elektromagnesu w 1825 przez Williama Sturgeon'a.
Na całym świecie zaczeły się formować instytucje mające na celu wynalezienie silnika elektrycznego. Jednak ciągle sliniki były napędzane jeszcze przez parę. Najpierw wynaleziono pierwszą maszynę obracającą się pod wpływem elektromagnetyzmu przez Peter Barlowa w 1822. Po wielu próbach wynalezienia silnika elektrycznego zakończonych fiaskiem w 1831 roku udało się stworzyć angielskiemu fizykowi i chemikowi maszynę zwaną do dzisiaj (tarczą lub dyskiem Farrada), która była prototypem silnika elektrycznego. Farraday odkrył wtedy zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Urządzenie składa się z dysku wykonanego z przewodnika prądu elektrycznego, umieszczonego w stałym i prostopadłym do płaszczyzny dysku polu magnetycznym wytwarzanym przez magnesy. Podczas obrotu dysku, między środkiem a zewnętrzną częścią dysku powstaje napięcie. Prąd płynący dzięki temu napięciu jest odbierany przez szczotki. Jedne szczotki są podłączone do osi dysku a drugie do jego obwodu. Dysk Faradaya był pierwszą prądnicą prądu stałego, mógł też pracować jako silnik elektryczny prądu stałego.
Jednak pierwszy silnik elektryczny (komutatorowy) zbudował w maju w 1834 fizyk i elektrotechnik niemiecki Moritz Herman Jacobi i zastosował go w łódce. Udoskonalona przez jego samego przez 4 lata wersja mogła przewieźć przez rzekę 14 osób na drugą stronę rzeki. W tym samym czasie inny amerykański konstruktor Thmoas Davenport stworzył obrotowy silnik elektryczny, który w roku 1837 opatentował. Pomimo wszelki starań tamtejsze silniki nie przypominały dzisiejszych silników.
Trójfazowe silniki prądu przemiennego zostały wynalezione w latach 1885-1889. Ciężko określić kto pierwszy zbudował tego rodzaju silnik. Pracowali nad nimi Nikola Tesla, Galileo Ferraris, Charles Schenk Bradley, Mikhail Dolivo-Dobrovolsky i Jonas Wenström. Nikola Tesla zbudował 3 rodzaje silnika 2-fazowego czterokomutatorowego: z 4-biegunowym wirnikiem: bez wbudzenia uzwojeń, kolejny z ze wbudzeniem uzwojeń przez indukcję samoczynną, oraz synchroniczny z zasilaniem stałym podawanym na uzwojenie wirnika. Na doświadczeniach Tesli Galileo Ferraris zbudował pierwszy silnik indukcyjny. Natomiast trójfazowy silnik sychroniczny zbudował Friedrich August Haselwander w roku 1887 używany dzisiaj powszechnie w robotach i elektrycznych samochodach jednak opatentowanie go się nie powiodło. \
Charles Schenk Bradley pracował nad generatorami 2 i 3-fazowymi z powodzeniem, aczkolwiek nigdy nie zastosował ich w praktyce. Dopiero Mikhail Dolivo-Dobrovolsky dzięki pracy Tesli i Ferrarisa opracował 3-fazowy silnik, który jest używany do dzisiaj. Z kolei Jonas Wenström opisał wszystkie elementy systemów 3-fazowych i zbudował w 1890 roku pierwszy generator 3-fazowy zastosowany w Szwecji przesyłający napięcie na odcinku 13 km. W 1889 roku Mikhail Dolivo-Dobrovolsky skonstruował transformator 3-fazowy. Od tego czasu zaczeła się ogólnoświatowa ekspansja 3-fazowych silników.
Po wynalezieniu transformatora 3-fazowego nastąpił rozwkit elektroenergetyki Pod przewodnictwem Mikhail Dolivo-Dobrovolsky'ego szefa AEG i Charles E.L. Brown'a szefa firmy Maschinenfabrik Oerlikon niemiecki koncern elektrotechniczny AEG w roku 1891 utworzył pierwszą na świecie 3-fazową linie wysokiego napięcia o długości ponad 175 km z Lauffen do Frankfurtu o sprawności przesyłu rzędu 96 %, którą można było przesłać napięcie do 25 kV oraz moc do 220 kW.
Polecamy filmiki na yutube prezentujące stare zabytkowe silniki z kolekcji firmy ZAWEX :
Zdjęcia przedstawiające stare silniki elektryczne: