Po lekturze wcześniejszych części naszego mini kursu programowania sterowników PLC, znane powinny już być podstawowe techniki programowania sterowników PLC, wykorzystanie funkcji logicznych, czasowych oraz licznikowych. Teraz nadeszła pora, aby zdobytą wiedzę wykorzystać w praktyce i napisać kilka prostych programów, wykorzystujących poznane funkcje.
Napisany przez nas program ma umożliwić sterowanie uruchamianiem/zatrzymywaniem oraz kierunkiem obrotów silnika, za pomocą trzech przycisków mono-stabilnych. Chcemy aby po naciśnięciu pierwszego przycisku silnik uruchamiał się i obracał się w prawo, po naciśnięciu drugiego przycisku obracał się w lewo, zaś by trzeci przycisk służy do zatrzymywania silnika. Zmiana kierunku obrotów silnika na przeciwny, ma być możliwa nawet w czasie gdy silnik pracuje.
W pierwszym kroku zaczniemy od przypisania naszych przycisków do wejść falownika oraz nadania odpowiadającym im zmiennym odpowiednich nazw, podobnie postąpimy z wyjściami sterownika, które będą służyły do zmiany kierunku obrotów silnika.
Wejścia:
Wyjścia:
W celu zwiększenia przejrzystości i czytelności programu napisanego w oprogramowaniu XG5000, poszczególnym zmiennym można nadać własne nazwy - realizuje się to w oknie projektu klikając "Variable/Comment", następnie w zakładce "View Variable" nadajemy poszczególnym zmiennym nazwy, zgodnie z listą powyżej.
Program napisany w języku drabinkowym, realizujący sterowanie silnikiem prawo/lewo wygląda następująco:
W tym programie zakładamy, że mamy do dyspozycji jedną lampę oraz jeden przycisk mono-stabilny (dzwonkowy), pierwsze naciśnięcie przycisku ma powodować zapalenie się lampy, zaś drugie jej zgaszenie.
Podobnie jak wcześniej przygotowujemy listę zmiennych:
Wejścia:
Wyjścia:
Program napisany w języku drabinkowym:
W zależności od aktualnego stanu Lampy zbocze narastające, które pojawi się po naciśnięciu przycisku uaktywni jedną z dwóch komórek pamięci - komórkę M00000 - która odpowiada za załączenie oświetlenia lub komórkę M00001, która odpowiada za jego wyłączenie. W programie wykorzystano nowe, nie używane do tej pory w naszym kursie typy wyjść - (S) - SET oraz (R) - RESET - podanie krótkotrwałego impulsu na wyjście tego typu powoduje jego trwałe przejście w stan wysoki (S) lub niski (R).
Powyższe programy zostały napisane z wykorzystaniem jedynie podstawowych elementów języka drabinkowego, w przywołanych przykładach nie były wykorzystywane funkcje czasowe ani licznikowe, którymi zajmiemy się w następnej części kursu, do którego lektury zapraszam już w następnym miesiącu.