Przed doborem falownika musimy wiedzieć jaki jest prąd znamionowy silnika. Dane tj. prąd znamionowy oraz napięcie znamionowe silnika można odczytać z tabliczki znamionowej umieszczonej na silniku.
Falowniki zasilane napięciem jednofazowym 230V np. falowniki serii IC5 oraz IE5 (na wyjściu falownika uzyskuje się napięcie trójfazowe 3x230V) stosuje się do regulacji prędkości silników do mocy 2,2 KW. Przed podłączeniem silnika do falownika należy upewnić się czy uzwojenie silnika można podłączyć się w trójkąt (3x230V). Jeśli nie można, - należy zasilić napięciem 3x400V.
Wszelkie podłączenia i rozłączenia przewodów należy dokonywać po odłączeniu zasilania.
Bardzo często zdarza się, że użytkownik podłącza zasilanie do falownika na zaciski do których powinien być podłączony silnik, natomiast do zacisków gdzie powinno być doprowadzone zasilanie podłącza silnik.
Falownik posiada kondensatory, które po odłączeniu zasilania utrzymują niebezpieczne, wysokie napięcie. Zaleca się odczekać po odłączeniu zasilania minimum 10 min. przed otworzeniem urządzenia. Prawidłowe uziemienie i inne zabezpieczenia muszą być prawidłowo wykonane przez użytkownika
W przypadku falowników dużej mocy powinny być zastosowane odpowiednie zabezpieczenia tj. filtry, dławiki oraz przewody ekranowane przy większych odległościach. Brak tych zabezpieczeń może doprowadzić do uszkodzenia falownika oraz generowaniem zakłóceń so sieci zasilającej. Falowniki małej mocy mają fabrycznie wbudowane filtry.
Falownik zasilany 1- fazowo:
Falownik zasilany 3- fazowo:
Należy zaznaczyć, że maksymalny prąd falowników 1-fazowych to 12 A. Natomiast moc falowników 1-fazowych to 2,2 kW.
Podstawowymi parametrami potrzebnymi do uruchomienia falownika to drv i Frq.
drv służy do ustalenia, w jaki sposób realizujemy START/STOP falownika. Możemy wybrać opcję startu z klawiatury lub poprzez układ zewnętrzny np. przyciski zewnętrzne (Fx/Rx) lub sterownik.
Parametr Frq służy do wyboru, w jaki sposób regulujemy prędkość obrotową silnika. Możemy wybrać regulację za pomocą klawiatury, potencjometru wbudowanego na falowniku (V0) lub sygnałami analogowymi: napięciowym 0..10V (V1), prądowym 0…20mA (I) lub sumą tych sygnałów.
Aby powrócić do ustawień fabrycznych należy w par. H93 (grupie funkcyjnej FU2) zmienić cyfrę 0 na 1 ( dot. falowników serii iC5 i iG5A). Po tej zmianie wszystkie parametry wracają do ustawień fabrycznych. Zmiana na cyfry 2,3,4,5 zmienia parametry w poszczególnych grupach (np. z grupy napędu 2).
Wejścia wielofunkcyjne
- P1 – start do przodu (start)
- P2 – start do tyłu (wybór kierunku obrotów)
- P3 – awaryjne zatrzymanie
- P4 – kasowanie błędów
- P5 – prędkość nadrzędna JOG
Zadawanie prędkości
- potencjometr – wejście V1
Wyjście analogowe o programowanych funkcjach, można także dołączyć do falownika zewnętrzny potencjometr (lub źródło sygnału 4-20 mA) za pomocą którego są regulowane obroty silnika. Falownik posiada także łatwo dostępny z zewnątrz interfejs komunikacyjny.