Idea działania motopotencjometru jest taka, że naciskając przyciski Góra/Dół możemy zwiększać lub zmniejszać częstotliwość wyjściową napędu i regulować jednostajnie prędkość silnika.
Początkowo, funkcja ta była realizowana przez połączenie wału silnika do potencjometru. Przyciski Góra/Dół mogły być wykorzystane do powolnego obracania silnika w jednym kierunku zmieniając sygnał wyjściowy z potencjometru. Wiele przycisków mogło być połączonych równolegle, pozwalając zwiększanie i zmniejszenie wartości w wielu miejscach.
Metoda ta jest bardzo przydatna gdy np. jest utrudniony jest dostęp do pomieszczenia gdzie ulokowany jest falownik i nie ma możliwości regulacji przez potencjometr na falowniku.Obecnie funkcja ta została tylko z nazwy.
Ustawienie funkcji motopotencjometru w falowniku LG/LS serii IC5:
Deklarując wejście zadające prędkość jako "motopotencjometr" i przypisując do dwóch różnych wejść 2-stanowych sygnały Góra/Dół (Zwiększanie częstotliwości/Zmniejszanie częstotliwośći) możemy przyciskiem P1 (wejście wielofunkcyjne P1) zwiększać, a przyciskiem P2 (wejście wielofunkcyjne P2) zmniejszać obroty zadane z jednostajną prędkością.
drv - 1
Frq - 1
I20 - 15
I21 - 16
I23 - 0
I24 - 17