W normie PN-EN 60204-1:2010 - "Bezpieczeństwo maszyn -- Wyposażenie elektryczne maszyn -- Część 1: Wymagania ogólne" zostały zdefiniowane między innymi trzy kategorie zatrzymania maszyn: kategoria 0, kategoria 1 oraz kategoria 2. W dzisiejszym artykule opiszemy różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami zatrzymania, scharakteryzujemy je oraz podamy przykłady maszyn i aplikacji, w których zatrzymanie realizuje się zgodnie z określoną kategorią.
Kategoria 0 oznacza niekontrolowane zatrzymanie silnika - w sytuacji zagrożenia zasilanie zostaje natychmiast odłączone od silnika maszyny, który wówczas przestaje generować moment obrotowy, lecz nadal obraca się pod wpływem działania sił bezwładności aż do momentu całkowitego zatrzymania.
Z kategorią tą powiązana jest funkcja STO (ang. Safe Torque Off) - bezpieczne wyłączenie momentu, która umożliwia zatrzymanie napędu swobodnym wybiegiem poprzez odcięcie jego zasilania. Należy jednak pamiętać, że funkcja ta nie zapewnia całkowitego zatrzymania napędu w określonym czasie, który jest zmienny i silnie zależy od bezwładności układu oraz innych sił, które na niego oddziałują (m.in. siły tarcia). Funkcję STO zaleca się stosować w połączeniu z dodatkowymi mechanizmami zapobiegającymi przemieszczaniu się maszyny pod wpływem działania sił zewnętrznych np. grawitacji - do tego celu najczęściej wykorzystuje się zewnętrzne hamulce współpracujące z funkcją SBC (ang. Safe Brake Control) - bezpieczne wyzwalanie hamulców.
Zatrzymanie kategorii 1 to zatrzymanie kontrolowane - w tym przypadku energia jest dostarczana do napędu, aż do jego całkowitego zatrzymania i dopiero wówczas następuje odcięcie zasilania. Dalsze dostarczanie energii do napędu po zadziałaniu funkcji bezpieczeństwa ma na celu umożliwić przeprowadzenie procesu hamowania napędu.
Realizację kontrolowanego zatrzymania kategorii 1 umożliwia funkcja SS1 (ang. Safety Stop 1) - bezpieczny stop 1. Jest to funkcja dwuetapowa, która w pierwszej kolejności realizuje operacje stopniowego zmniejszania prędkości napędu zgodnie z przyjętymi nastawami, aż do momentu zatrzymania, a następnie aktywuje funkcję bezpiecznego wyłączenia momentu STO. Funkcję Safety Stop 1 stosuję się najczęściej w aplikacjach wymagających szybkiego zatrzymania maszyny, przy napędach o dużej bezwładności oraz wirujących z wysokimi prędkościami.
Zatrzymanie kontrolowane 2 różni się od zatrzymania kontrolowanego 1 tym, że po zatrzymaniu napędu zasilanie nie zostaje odcięte - w dalszym ciągu jest dostarczana energia umożliwiająca unieruchomienie napędu w określonym położeniu.
Zatrzymanie kategorii 2 pozwala przeprowadzić funkcja SS2 (ang. Safety Stop 2) - bezpieczny stop 2, które podobnie jak funkcja SS1 realizująca zatrzymanie kategorii 1 jest dwuetapowa z tą różnicą, że po zatrzymaniu napędu zostaje wyzwolona funkcja SOS (ang. Safety Operating Stop) - bezpieczne zatrzymanie pracy, zamiast funkcji STO wyzwalanej w przypadku zatrzymania kategorii 1. Funkcję SS2 wykorzystuje się najczęściej, w przypadku gdy realizowany proces technologiczny wymaga chwilowego zatrzymania maszyny celem przeprowadzenia przez operatora określonych czynności - np. czyszczenia, konserwacji czy wymiany narzędzia.