Czy mogę zastosować pomiedzy falownikiem a silnikiem wyłącznik lub jakiś stycznik. Chodzi o to, czy w czasie pracy silnika mogę wyłączyc go poprzez jakiś stycznik czy niestety muszę wyłączać go poprzez falownik?
Autor:
~eplus
Data dodania:
2013-05-07 15:58:48
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
232
Nie stosuje się styczników pomiędzy silnikiem a falownikiem. Wyłącza się silnik poprzez zdjęcie rozkazu ruchu. Jeśli jest to wyłączenie BHP (grzybek, kurtyna świetlna), to albo należy zastosować falownik z funkcją pewnego wyłączenia, oczywiście droższy, albo wyłączyć stycznik znajdujący się przed falownikiem od strony sieci. W tym drugim przypadku dodatkowo można zastosować funkcję hamowania DC w momencie puszczenia stycznika, w ten sposób zanim kondensator w falowniku się rozładuje, to przez moment silnik jest hamowany. Jest to znacznie skuteczniejsze od wolnego wybiegu.
Zdarzają się inne sytuacje, gdy stycznik między silnikiem a falownikiem wystąpi - np. wybór wrzecion czy narzędzi używanych na zmianę, albo zestaw pompowy w kaskadzie. Ale w tych zastosowaniach łączenia styczników zawsze odbywają się przy niewysterowanym falowniku, dopiero potem start.
Raz widziałem maszynę, gdzie serwisant przeniósł stycznik BHP sprzed falownika do połączenia falownik-silnik, zrobił tak po awarii falownika wyłączanego co minutę grzybkiem BHP. Ale uważam, że nie było to prawidłowe.
Autor:
~gambit
Data dodania:
2013-05-08 09:44:48
Lista tematów:
0
Ilosc postów:
38
Tak. Falownik połączony z silnikiem powinien mieć stałe połączenie. Nie powinno się łączyć żadnych rozłączników, styczników czy układów zmiany kierunku. Tylko w szczególnych przypadkach można zainstalować wyłączniki serwisowe