wstecz Dodatkowy wentylator w silniku sterowanym falownikiem ?
Autor:
~zbyszek
Data dodania:
2013-11-11 19:18:22
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
0
Planuje w maszynie obniżyć falownikiem obroty silnika o ok 40 % , obciążenie nie jest duże ale silnik będzie pracował przez kilka godzin na tych niższych obrotach. Słyszałem od elektryka ze muszę zastosować specjalny silnik z dodatkowym wentylatorem ,czy standardowy silnik który jest tam zainstalowany nie da rady ?
Autor:
~eplus
Data dodania:
2013-11-12 18:53:42
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
232
Problem rzeczywiście istnieje, jednak wg. mojego doświadczenia często jest wyolbrzymiany. Rzeczywiście skuteczność chłodzenia drastycznie spada przy spadku prędkości wentylatora. Zaś straty mocy są praktycznie stałe i nie zależą od prędkości, a tylko od momentu obciążenia wału, ale nie w ścisłej proporcji, bo nawet nieobciążony silnik pobiera znaczący prąd. Jednak silniki trójfazowe mają w czasie pracy temperaturę daleko niższą od dopuszczalnej, jeżeli pracują w otwartej przestrzeni, nie są zapylone, a temperatura otoczenia jest niska - "pokojowa". Również napędzając pompy i wentylatory możemy się spodziewać mniejszych strat cieplnych przy mniejszej prędkości (mniejszy opór=mniejszy moment na wale). Pionowa pozycja montażu silnika sprzyja z kolei chłodzeniu konwekcyjnemu. W ww. warunkach bez obaw puściłbym taki silnik nawet na 10Hz (20% obrotów znamionowych) i po 30 min. ocenił ręką temperaturę. Mój kolega mówił (o transformatorze): jeśli farba się nie gotuje, a plastikowy karkas nie topi, to nie zawracaj sobie tym głowy.
Jeśli silnik nie da się dłużej utrzymać ręką, to dodatkowe chłodzenie byłoby wskazane. Obudowę przewietrznika wydłuża się i instaluje wentylator zamiast oryginalnego śmigiełka. Powstaje tylko kolejny problem - należy zabezpieczyć się na wypadek awarii tego wentylatorka.