wstecz Technika 87Hz - jak to z nią w końcu jest ?
Autor:
~Miki_1302
Data dodania:
2014-10-14 08:31:13
Lista tematów:
11
Ilosc postów:
3
Witam,
Czytałem kilka różnych artykułów na temat tej techniki sterowania silnikiem, ale nie za bardzo je zrozumiałem. Czy może ktoś w prostych słowach opisać ten sposób sterowania silnikiem ?
Czy wszystkie silniki mogą być pracować w tej technice ? Również jak to jest z falownikami - każdy falownik się do tego nadaje ?
Z góry dzięki
Autor:
~Lion23
Data dodania:
2014-10-15 08:01:52
Lista tematów:
8
Ilosc postów:
217
Ogólnie mówiąc technika ta pozwala na uzyskanie stałego momentu obrotowego dla silnika w przedziale 50 - 87Hz, podczas gdy standardowa metoda sterowania pozwala na uzyskanie takiego momentu jedynie w zakresie od 0 do 50Hz.
Co do doboru silników i falowników do tej metody sterowania to sytuacja wygląda następująco: silnik musi być połączony w trójkąt - napięcie zasilania 400V i powinien być dostosowany do pracy z większą prędkością obrotową wynikającą ze wzrostu częstotliwości (do tego celu nie nadają się silniki jednobiegunowe - ich prędkość wzrosła by aż do 5000 obr/min. co skutkowało by ich uszkodzeniem), należy wziąć również pod uwagę że silnik połączony w trójkąt pobierał będzie większy prąd, a tym samym będzie się bardziej grzał, dlatego należy zadbać o odpowiednie chłodzenie.
Co do falowników, to należy oczywiście wybrać falownik zasilany z sieci 3F oraz należy pamiętać by był przynajmniej o jeden typoszereg większy.
Autor:
~eplus
Data dodania:
2014-10-20 22:00:25
Lista tematów:
1
Ilosc postów:
232
Weźmy zwykły silnik 230/400V. Możemy go połączyć standardowo w gwiazdę i zasilić z sieci albo z falownika 3fazowego. Możemy też połączyć w trójkąt i zasilić z falownika 1fazowego. Ale teraz łamiemy zwykłe schematy i włączamy dopalacz: silnik połączony w trójkąt zasilamy z falownika 3fazowego! Co się stanie? Aby nie spalić silnika, wpisujemy częstotliwość bazową (znamionową częstotliwość silnika) w falowniku jako 87Hz. Znaczy to, że falownik poda na wyjście napięcie 400V właśnie przy częstotliwości 87Hz. Biorąc proporcję U/f-const zauważymy, że przy 50Hz napięcie wyjściowe falownika będzie proporcjonalnie niższe i wyniesie 230V. Czyli zgodnie z opisem na tabliczce silnika. Przy tej częstotliwości uzyskamy też moc znamionową silnika, a przy 87Hz moc będzie 1,7x większa! Gdyż moment mamy taki, jak przy 50Hz, a obroty x1,7. Powyżej 87Hz moment ulegnie zmniejszeniu i moc już nie wzrośnie. Prąd silnika będzie taki, jak w trójkącie (większa wartość amperów z tabliczki) i taki prąd musi zapewnić falownik, czyli musi być to model około 1,7x większej mocy niż do standardowego połączenia.