Technika 87Hz – bardzo ciekawe zagadnienie, ponieważ rozwiązanie to pozwala na poszerzenie zakresu regulacji prędkości silnika asynchronicznego od 0 do 87Hz. Jednocześnie zachowany zostaje stały moment i zostaje zwiększona moc silnika.
W takim przypadku silnik łączy się w trójkąt. Jak wiadomo silnik podłączony w trójkąt (przy napięciu 230V) pobiera większy prąd o wartość pierwiastek z trzech. Falownik dobiera się wtedy nie do mocy ale do konkretnej wartości prądu. Zazwyczaj jest to falownik o jeden typoszereg mocniejszy (moc falownika będzie większa o pierwiastek z trzech od mocy znamionowej silnika).
Po podłączeniu silnika w trójkąt w falowniku należy ustawić częstotliwość załomu – 87Hz. Jeśli wcześniej nie ustawi się tego to może dojść do uszkodzenia falownika lub silnika. Po takim ustawieniu falownika, - przy częstotliwość 50Hz oraz napięciu 230V – i regulując częstotliwość w zakresie: 0 – 50Hz są takie same możliwości regulacji silnika jak dla standardowego nastawienia falownika.
A co się zmienia się gdy będziemy chcieli regulować prędkość silnika w zakresie częstotliwości: 50 – 87Hz ? W tym zakresie zostaje zachowana proporcja pomiędzy napięciem a częstotliwością czyli jest możliwość napędu do 87Hz. Napięcie 400V podane na silnik (przy jego znamionowym 230V) w tym przypadku nie jest dla niego groźne ponieważ napięcie 400V zostaje podane przy częstotliwości 87Hz. Wynika to stąd, że silnik posiada impedancję, która jest proporcjonalna do częstotliwości i od której wartość zależy od indukcyjności silnika. I wtedy jeśli na silnik zostanie podane podwyższone napięcie przy większej częstotliwości to nie spowoduje to podwyższenia prądu.
Oczywiście jak każda metoda ma również wady, np. nie można stosować techniki 87Hz w zastosowaniu silników o jednej parze biegunów ponieważ prędkość takiego silnika mogłaby wzrosnąć do 5000 obr/min. W przypadku silników czterobiegunowych ich prędkość wzrośnie do ok. 2800 obr/min. Jedna zawsze należy się upewnić czy producent danego silnika dopuszcza tak wysokie obroty. Ma to związek z wytrzymałością łożysk silnika.
Technika 87Hz ma zastosowanie do silników posiadających uzwojenie 230/400V czyli do mocy ok. 4kW, powyżej tej mocy silniki posiadają z reguły uzwojenie 400/690V. Przy zastosowaniu techniki 87Hz jak zostało wspomniane wzrasta zakres regulacji ponieważ wzrasta obszar pracy ze stałym momentem, - jest oczywiście zaleta ale w układach dynamicznych może stanowić i wadę bo wzrasta czas rozpędu od 0 do 87Hz. I ostatnia rzecz, - utrzymywanie znamionowego momentu obciążenia przy częstotliwości 87Hz powoduje pracę silnika przy obciążeniu mocą większą o pierwiastek z trzech, co przy długotrwałym obciążeniu skraca żywotność silnika.