Silnik elektryczny jest maszyną elektryczną, czyli urządzeniem przetwarzającym, na zasadzie indukcji elektromagnetycznej energię z udziałem ruchu mechanicznego. W przypadku silnika przetworzeniu ulega energia elektryczna z sieci, którą zasilamy silnik. Zostaje ona zamieniona na ruch mechaniczny wirnika.
Podstawowymi częściami silniką są stojan (nieruchoma część silnika) i wirnik (obracająca się część silnika.) Przedstawione na rysunku poniżej:
Stojan jest nieruchomą cześcią silnika i składa się z rdzenia oraz kadłuba. Rdzeń stojana wykonany jest w postaci pakietów ze sprasowanych odizolowanych od siebie nakrzemnionych blach o grubości najczęściej ok. 0,5mm podzielone na sekcje. Te sekcje odizolowane od siebie stanowią trzy uzwojenia fazowe stojana. W pakiecie sprasowanych blach umieszczane są małe otwory czyli złobki, w których układane są uzwojenia. Sprasowany pakiet blach osadzany jest w kadłubie silnika, który jest nie jest czynną częścią silnika, lecz tylko konstrukcyjną. Najczęściej używanymi do produkcji silników są kałduby żeliwne( wykonywane za pomocą odlewów) lub stalowe (za pomocą spawania). Liczba par biegunów (lub biegunów) określa prędkość wirowania pola magnetycznego.
Wirnik składa się podobnie jak stojan z podobnego rdzenia ze złobkami, którym znajdują się uzwojenia i umieszczony jest na obracającym się wale. Wirnik, podobnie jak stojan, ma rdzeń wykonany jest zwykle z cienkich blach ferromagnetycznych oraz podobne do stojana uzwojenie. Jedne końce uzwojenia wirnika są połączone w wspólny punkt, a drugie końce tego uzwojenia dołączone są do pierścieni ślizgowych odizolowanych od wirnika ale osadzonych na jego wale.
Ze względu na dwa rodzaje wirników rozróżniamy dwa typy silników - silnik pierścieniowy i silnik klatkowy.
W wirniku klatkowym uzwojenie jest wykonane w postaci prętów wypełniających całe żłobki zwartych na wyjściu z pakietów blach przez pierścienie zwierające. Silnik klatkowy jest częściej używany niż silnik pierścieniowy.
W silniku pierścieniowym uzwojenie wirnika wykonane jest podobnie do uzwojenia stojana. Jest ono na stałe połączone z pierścieniami ślizgowymi (stąd nazwa “silnik pierścieniowy). Za pośrednictwem przylegających do pierścieni szczotek, uzwojenia wirnika połączone są z dodatkowymi elementami, zwiększającymi rezystancje każdej fazy.
Obydwa silniki pracują na tej samej zasadzie. Na zdjęciu poniżej przedstawiony został prosty model silnika pokazujący umieszczenie wirnika w stojanie:
Silnik elektryczny jest maszyną elektryczną, czyli urządzeniem przetwarzającym, na zasadzie indukcji elektromagnetycznej energię z udziałem ruchu mechanicznego. W przypadku silnika przetworzeniu ulega energia elektryczna z sieci, którą zasilamy silnik. Zostaje ona zamieniona na ruch mechaniczny wirnika. Najpierw ta energia doprowadzona zostaje przewodem elektrycznym do skrzynki przyłączeniowej od której doprowadzana jest do stojana. Prąd przemienny w uzwojeniu stojana wytwarza wypadkowe pole magnetyczne, które jest polem wirującym wzdłuż obwodu maszyny czyli wokół wirnika. Pole to w wyniku indukcji elektromagnetycznej powoduje powstanie siły elektromotorycznej w uzwojeniu wirnika. Pod wpływem tej właśnie siły w wirniku zaczynają płynąć prądy, które powodują wytworzenie pola magnetycznego wirnika. Magnetyczne wriujace pola wirnika i stojana oddziałowują na siebie wytwarzając moment elektromagnetyczny co prowadzi do powstania momentu obrotowego odpowiedzialnego za ruch wirnika.
Silniki trójfazowe prądu przemiennego można podzielić na dwie główne grupy: silniki asynchroniczne i silniki synchroniczne. W obu typach silników zasada pracy stojana jest taka sama, ale wykonanie wirnika i jego ruch w stosunku do pola magnetycznego jest różny. W silniku synchronicznym prędkość wirowania wirnika i pola magnetycznego są takie same, a w silniku asynchronicznym prędkości te są różne.
Ze względu na sposób mocowania silniki elektryczne możemy podzielić na silniki z mocowaniem łapowym lub kołnierzowym.
Przykładem silnika z mocowaniem łapowym może być model 3SG132S-4-IE2 marki Tamel dostępny w sklepie SklepElektryka24.pl. Jest to trójfazowy, 4-biegunowy silnik asynchroniczny w obudowie aluminiowej. Jego moc znamionowa jest równa 5,5kW, zaś jego prąd przy napięciu znamionowym i pełnym obciążeniu wynosi 11.1A.
Prędkość obrotwa prezewntowanego modelu jest równa 1455 obr. / min, zaś jego sprawność przy maksymalnej mocy wynosi 87,7%. Moment znamionowy: 36.2Nm.
Silnik Tamel 3SG132S-4-IE2 - Zobacz w Sklepie
Przykładem silnika z mocowaniem łapowym może być model 3SKG160M-4-IE2 marki Tamel dostępny w sklepie SklepElektryka24.pl. Jest to trójfazowy, 4-biegunowy silnik asynchroniczny w obudowie aluminiowej. Jego moc znamionowa jest równa 11kW, zaś jego prąd przy napięciu znamionowym i pełnym obciążeniu wynosi 21.0A.
Prędkość obrotwa prezewntowanego modelu jest równa 1465 obr. / min, zaś jego sprawność przy maksymalnej mocy wynosi 89.8%. Moment znamionowy: 71.7Nm.